Blindeforbundet vant årets ideelle julegave

Stiftelsen Soria Moria kårer for sjette gang årets ideelle julegave.

I år vant Norges Blindeforbund med hårfin margin foran Kirkens Bymisjon. Uavgjort etter første runde krevde ekstraomganger. UNICEF Norge kom på tredjeplass.

Den heldige vinner ble offentliggjort på direkten (NRK P1) mandag 16. desember. Selve kåringen foregikk fredag 13. desember i Oslo. I år inviterte vi ”Norgesglasset” på NRK P1 til å følge juryens arbeid og utrope den verdige vinner. Her finner du innslaget på P1 med juryens begrunnelse og redaksjonell omtale. (Husk å skru på lyden)

Hvorfor kårer vi årets ideelle julegave?

Godhet hører jula til. Pakketering av- og kvittering på gode gjerninger er en kunst.

Stiftelsen Soria  Moria har gjennomført et årlig Norgesmesterskap i julegaver fra organisasjonene siden 2007. Hensikten er å ta tempen på markedet og kikke nærmere på hvordan trender og holdninger utvikler seg. Hva selger og hvorfor – drivere og barrierer. Ideelle julegaver opplevde en kickstart og voldsomt oppsving med ”Geita” til Kirkens Nødhjelp i 2006/2007. Etter et par år hadde praktisk talt alle kopiert alle og mye av futten i konseptet ble borte. Aftenposten rapporterer 26% nedgang i ideelle julegaver den 7.desember 2013.

Mer historikk og tidligere vinnere finner du her

Prosedyre

Organisasjonene hadde (som tidligere) mulighet til påmelding av egne case.

Vi takker Norges Innsamlingsråd for en god oversikt over årets julekampanjer som forenklet juryens arbeid. I tillegg til nevnte oversikt var påmeldte case og de fleste større organisasjoner representert. Utgangspunktet var ca. 35 gave- og julekampanjer.

Det enkelte jurymedlem skulle legge frem tre favoritter med begrunnelse og ranking.

Gaver og kampanjer ble vurdert ut fra følgende kriterier:

  1. Brukervennlighet
  2. Hvor spennende/treffende er gaven som tilbys?
  3. Hvor godt presentert er kampanjen?
  4. Gjenkjenner vi organisasjonens idé- og verdigrunnlag?

Juryen

Juryen besto av fem studenter fra Markedshøyskolen i alder 24-36 år. Samtlige studerer HR/ledelse og er i arbeid ved siden av studiene.

  1. Thomas Enstad, 26 (Juryens leder), HR-konsulent hos Logent Norge as
  2. Tommi Wenning, 23, Prosjektrådgiver og konsulent innen markedsføring
  3. Vlora Buzhala, 24, Proffice Care as
  4. Even Bråten Ofstad, 36, talentrekruttering hos Dell
  5. Fredrik Raak Dahl, 24, Lyreco as

Innledende runde

Etter en innledende runde satt juryen igjen med ni organisasjoner som var kvalifisert til semifinale. (rekkefølgen er tilfeldig)

Blindeforbundet, Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon, Kirkens Nødhjelp, Kreftforeningen, Leger uten Grenser, SOS-Barnebyer, UNICEF og DNB sin Facebookaksjon.

Finale!

Juryen ga poeng ut fra kriteriene nevnt ovenfor og etter første runde lå Norges Blindeforbund og Kirkens Bymisjon likt. UNICEF Norge på tredjeplass.

Etter en ekstraomgang med god retorikk fra alle parter ble Blindeforbundets ICare årets ideelle julegave, mens Kirkens Bymisjon ble en sterk nummer to. Det var skjerfet og historien bak som kåret Blindeforbundet til vinner. Det faktum at blinde og svaksynte i Nepal pakker gaveeskene selv og dermed får arbeid og inntekt veide tungt.

Ideelt Sett tok en prat med prosjektleder i Blindeforbundet,  Frøydis Garmo Hovden.

Hallo Frøydis, gratulerer med seieren! Hvordan føles det å vinne så stort når dere først klinker til?

- Fantastisk moro, spesielt siden det er første året vi prøver dette.

Blindeforbundet var på mange måter en outsider i årets kåring. Har dere lagt inn mye ressurser i kampanjen?

- Nei, vi har mikroskopiske budsjetter i forhold til mange av de store organisasjonene. Kostnadene lå primært i reise til Nepal og produksjon av film, etc. Vi har fått fantastisk drahjelp av kjendiser som har spredt budskapet for oss. En av våre partnere kjente designer Nina Skarre og dermed var vi i gang. Vi hadde lyst til å lage en snakkis, og vi klarte det.

Hvem hadde ideen, var det du?

- Nei, ideen kom fra en kollega og han hadde ingen problemer med å selge den inn til meg!

Hvor mange skjerf har dere solgt?

- Jeg har mistet tellingen, men tror vi ligger på ca. 7-8000 skjerf. Vi har finansiert nesten alt arbeidet vi gjør i Nepal på ett år gjennom kampanjen.

Juryens begrunnelse

Blindeforbundet har gjort hjemmeleksen sin med ICare og laget en lekker kampanje med budskap som treffer rett i hjertet. Det er første gang organisasjonen har en slik julekampanje. De fleste kjenner den årlige førerhundkalenderen fra Blindeforbundet med skyhøy ”Hælledussen-så-søte-valper-faktor”, men med ICare har organisasjonen gått den siste mila og truffet innertier.

Visuelt meget bra med troverdig videopresentasjon som treffer. Giveren får følelsen av å hjelpe. For hvert solgte skjerf får et menneske synet tilbake. Juryen hadde en lang diskusjon om gjenytelser. I utgangspunktet er man kritisk til alle gjenytelser som koster penger, men de falt likevel for skjerfet og historien: Skjerfet er en relevant og flott julegave, (som trolig blir brukt) og som forandrer et liv: Julegave som kan gis bort med added value: Skape arbeidsplasser samtidig som en person får synet tilbake.

Blindeforbundet ”bryter mønsteret” med kvalitet og øremerkede øyeoperasjoner. I tillegg skapes det arbeidsplasser.

Eneste minus var at utfylling av bestillingen tar mye tid – for mange felter.

Kirkens Bymisjon

Kampanjen ”Gled en som gruer seg til jul” vant kåringen i fjor. Den treffer like godt i år og samtlige av juryens medlemmer trakk frem enkelhet og nærhet som et pluss. Nært og kjært – vi kan relatere oss til kampanjen. Vi ser det hver dag i byen vår. Treffende kampanje, lavterskeltilbud: Vi gleder noen her og nå. Som nevnt var det så tett mellom Bymisjon og Blindeforbund at vi kunne vurdert en delt førsteplass.

Kampanjen til Bymisjonen tåler fint resirkulering gjennom flere år. Nytt i år er at returmelding inneholder oppfordring om å støtte med kaffe til middagen. Kult! Vi er spent på resultatene: Det blir garantert mange måltider på Bymisjonen. Vi venter i spenning på tallfesting av kaffekoppene.

UNICEF

Nettbutikken fikk ros for konkrete julegaver.

Meget relevant i forbindelse med pågående katastrofer i Syria og Filipinene. Konkrete, reelle gaver gir pluss. Gir du en vaksine er det en som får en vaksine.

UNICEF fikk trekk av samtlige jurymedlemmer for å tone ned nissen sin. Videosnutten med nissen som uttaler at han ikke besøker fattige land er genial og utrolig treffende. Juryen mente at organisasjonen kunne kommet høyere på listen ved å fronte nissen og våge debatten rundt.

Vi husker samme nissefilm fra julen 2011der GS i UNICEF forsvarte seg i forhold til arge foreldre og forstår at man ikke ønsker unødig støy, men her burde organisasjonen holdt stand og vært trofast mot sine idealer.

For mer informasjon kontakt

Jan Olav Ryfetten, daglig leder Stiftelsen Soria Moria

Mobil 90 20 15 00

ryfetten@somo.no

Thomas Enstad, juryleder 2013

mobil 926 35 439

thomas.enstad@logent.no

 

 

 

 

 

Legg igjen kommentar