Kirkens Bymisjon vant GULL i Max Marketing Mix 2012

I sin begrunnelse for prisen kaller MMM-juryen kampanjen for «en imponerende helhetlig innsamlingsaksjon»:

”Juryen har valgt å gi gull til en imponerende helhetlig innsamlingsaksjon. Arbeidet tar utgangspunkt i en god, gammel aksjon, som ikke fungerer optimalt lenger.
Innenfor fundraising er langsiktighet helt avgjørende – det har organisasjonen tatt på alvor. Læreboken følges også når det fokuseres på forhold giveren føler nærhet til, både geografisk og emosjonelt. De kommuniserer godt og sier hva min gave kan bety, det handler rett og slett om å skaffe penger til helt konkrete ting som måltider og kaffe. Opptreden på Frokost-TV gir dem en kickstart på kampanjen, dette følges opp av annonserer i riksdekkende medier og på boards. Facebook benyttes helt riktig til oppfølging. De treffer med den strategiske målgruppetenkningen akkurat der de skal: midt i hjertet. Vi er imponert over resultatet”

Bakgrunn

Lys i Mørket er Kirkens Bymisjons årlige julekampanje, i 2012 var det 16 år siden den første ble arrangert. Etter et toppår rent inntektsmessig i 2007 sviktet resultatene gradvis med et inntektsmessig bunnår i 2010. Noe måtte gjøres for å få julekampanjen tilbake til gamle høyder.

Sammen med Bring Dialog staket Kirkens Bymisjon ut en ny kurs der man gikk «back to basic» og tok utgangspunkt i den innsikten man hadde om målgruppene og markedet og hva som skal til for å få folk til å gi litt ekstra til dem som gruer seg til jul. Det ga strålende resultater for kampanjen i 2011 og enda bedre resultater i 2012.

Dobbelt gull: Vinner av årets uoffisielle NM i ideelle julegaver

I desember 2012 ble kampanjen også kåret til årets julekampanje av Stiftelsen Soria Moria, en årlig kåring der beste julekampanje velges ut fra gitte kriterier. Les saken her.

Fra 2010 til 2011:

  • Nesten tredobling av totalt innbetalt beløp på DM(270 %)
  • Mer enn firedobling av nettoresultat på innbetaling på DM (420 % økning)
  • Respons på DM fra kalde adresser økte 277%
  • Totalt 23.400 gaver gitt på SMS.
  • 10 % av SMS-giverne ble konvertert til faste givere: «Gi en middag i måneden»
  • 16 000 delinger på Facebook
  • Dobling av gaver gitt fra næringslivet

Foreløpige resultater for 2012 bekrefter konseptets suksess:

  • Over 40.000 SMS-gaver
  • 44.000 «Likes» og 19.200 delinger og 1556 kommentarer på Facebook
  • Like god respons som 2011 på DM og web
  • Ytterligere økt lønnsomhet på DM

En viktig forutsetning i arbeidet med kampanjen i både 2011 og 2012, var at den skulle kunne gjenbrukes.  Mange vil derfor kjenne igjen årets julekampanje, og ikke bare på grunn av den oransje fargen, men også budskapet og utformingen med nærbilder at de som bor og arbeider på gata.

En ting er helt sikkert: Kampanjen engasjerer, og den treffer både gamle og unge. Vi tror den treffer noe som vi alle kan kjenne oss igjen i, nemlig at de fleste av oss en eller annen gang har gruet seg til jul.

Det er liten tvil om at Bymisjonen har truffet innertier med en kampanje som i stor grad kan resirkuleres uten slitasje år etter år. Her har mange  mye å lære av både organisasjon og byrå.

Vi gratulerer!

Legg igjen kommentar