Ta vare på organisasjonens digitale gullbeholdning. En ”Like” er verdt minst 30 kroner!

Er det mulig å fastsette verdien på en FB-like? Ja, mener vi i Ideelt Sett og sjekket ut saken med flere aktører, bl.a. en digital takstmann fra Just Giving.

Omdømme på billigsalg?

Stiftelsen Organdonasjon har bygget merkevare og omdømmekapital i 15 år. En bedrift har i en periode høsten 2012 gitt tre (3!) kroner til Organdonasjon for hver «like» bedriften har fått på Facebook. Ideelt Sett mener dette er en devaluering av merkevaren Stiftelsen Organdonasjon. Exstrastiftelsen kjørte en tilsvarende kampanje. Avtalen med organisasjoner de skulle støtte var 10 kroner pr. ”like”, noe som var avklart på forhånd. De har i ettertid innsett at 10 kroner var for lite. Nettavisen ga 1 krone pr. like til natteravnene og fikk mer enn 2000 nye likes.

Tre kroner til godhet for mitt nettverk?

Tre kroner for å få tilgang til min private sfære, min familie og mitt nettverk er et skambud. Mange Facebook-brukere trykker liker for å gjøre en god gjerning eller støtte en god sak. Gjennom å like en side og utløse et pengebeløp viser man godhet. Godhet er trendy og bør prises deretter.

Hva er en ”like” verdt?

Ideelt Sett har sett på saken og benyttet en digital takstmann. Vi har sjekket med Just Giving som er en av Europas største innsamlingsplattformer. I februar 2011 fikk Just Giving ca. 30% av sin trafikk fra Facebook. Denne trafikken genererte £ 1,5 millioner fra 73000 donasjoner med snitt pr. donasjon på £ 20,5. Hver Facebook-like bringer inn 3 ekstra besøkende til Just Giving. Det kreves 18 besøk pr. donasjon, så 6 ”likes” genererer en donasjon. Med et snitt pr. donasjon på £ 20,2 er en ”like” verdt ca. £ 3,5, altså 32 kroner med dagens kurs.

Vår konklusjon er dermed at en ”like” har en  markedsverdi på minst 30 kroner.

Vi oppfordrer organisasjonene til å bruke dette som veiledende pris inntil noen andre kan tallfeste verdien på en bedre måte.

Godhet er trendy

”Det bor en engel i oss alle! Det å fortelle at man har gjort en god gjerning er den mest populære aktiviteten på Facebook.”

Petter Høie – Facebook Norge.

«Likes for dummies» (dette avsnittet hopper erfarne Facebook-brukere over)

Gjennom å «like» en FB-side gir jeg siden tilgang til mitt private nettverk. Jeg stiller meg dermed bak personen, bedriften, organisasjonen eller merkevaren og går således god for den. På digitalt språk betyr det at jeg forteller mine venner: «Jeg synes dette er bra, du burde også ta en titt». Kommersielle aktører har funnet ut at de kan skaffe seg mange likes gjennom organisasjoner, altså gjennom å markedsføre seg via godhet. De kan dermed styrke sitt kommersielle budskap gjennom å benytte min tillit og mitt nettverk gjennom en ørliten donasjon.

Vi oppfordrer våre lesere til å mene noe om saken, og gjerne like den på Facebook. Kjør debatt!

Av Jan Olav Ryfetten

Legg igjen kommentar