Norsk Luftambulanse vant gull for årets innsamlingsaksjon

NORDMA har gjennomført sitt årlige Max Marketing Mix der årets gjeve trofeer deles ut. Høydepunktet for mange organisasjoner skulle være foredraget til Adrian Sargeant, men han kom dessverre ikke grunnet uvær på ett kontinent og streik på det andre.

Det er morsomt og hyggelig at Nordma løfter frem innsamling som fag.










Gull

Gullprisen for årets beste innsamlingsaksjon gikk til Norsk Luftambulanse for kampanjen ”De viktigste minuttene”. Byrået bak er Dinamo Dialog/Dinamo PR.

Ideelt Sett tok en telefon til markedssjef Knut Ulvensøen i Luftambulansen og gratulerte med seieren. Han forteller at det kom inn ca 4 millioner kroner på kampanjen, primært fra DM og TM. Det ble kjørt webannonser på dagbladet.no og linket til www.viktigeminutter.no

Organisasjonen sendte ut ca. 250 000 sms til sine medlemmer med oppfordring om å sende e-postadressen sin i retur. På denne måten kom det inn 80 000 e-postadresser som ble benyttet med oppfordring til spredning blant medlemmer. Ulvensøen forteller at spredningen av budskapet var fordelt 50/50 på e-post og Facebook.

Link til kampanjen her

Sølv

UNICEF fikk sølv for ”folkeaksjonen 20 kroner”. Man oppfordres til å gi 20 kroner via sms til kampen mot HIV/AIDS. I tillegg samtykker man til at UNICEF får tilgang til navn og telefonnummer og at organisasjonen dermed kan ta kontakt for videre giverpleie. Byrået bak er Isobar.

Markedsdirektør Øystein Eriksen Søreide i UNICEF forteller at de benyttet to kanaler til kampanjen: Facebook og TV-reklame på TV Norge for å hente inn mobilnummer. Kampanjen førte til brutto 25000 leads som etter vasking endte med en ringeliste på 12-15000 navn. Disse ble fulgt opp med tm og genererte ca. 1300 faddere.

En interessant  bieffekt av kampanjen var at UNICEF  økte fra 5000 til over 20000 Facebookfans.

Du finner kampanjen her

Bronse

Bronseprisen gikk til Redningsselskapets sommer-DM som er produsert av Selektiv Dialog as.

Markedskonsulent Vibeke Skjelbred forteller at kampanjen var en DM til primært tidligere givere + noen kalde adresser. Det ga inntekter på 3,4 millioner. Juryen begrunnet bla. sin avgjørelse på godt utført segmenteringsarbeid og at det ble benyttet 7 forskjellige redningsskøyter i kampanjen.



Diplom

Det ble delt ut diplom til TV-aksjonen, Mission Aviation Fellowship og Sjømannskirken.

Legg igjen kommentar