Millioninntekt til Bymisjonen fra Facebook og sms på under en måned

Vi får ofte spørsmål om det er mulig å bruke Facebook til å samle inn penger. Ideelt Sett har sett på nærmere på juleaksjonen til Kirkens Bymisjon som onsdag 30. november passerte 1,1 millioner kroner fordelt på nesten 14000 sms. Temaet er «gled en som gruer seg til jul» og kampanjen er i all hovedsak tuftet på Facebook.

Kampanjen startet i midten av november og var raskt oppe i ca 700 sms daglig.

-  Kampanjen har spredd seg ganske bra. Det som spres er egentlig bare et bilde med sms-opplysninger. Men det kommer inn over 700 sms om dagen på dette nå. Det meste kan vi anta er fra Facebook, forteller markedskonsulent Michael Hansen i Kirkens Bymisjon.

Bymisjonen har justert kampanjen underveis ved å bytte profilbilde. Profilbildet har en klar oppfordring om å støtte aksjonen. Leverandører til kampanjen er Link Mobil og Bring. Det benyttes også andre flater på sms-kampanjen, men mesteparten av trafikken genereres via Facebook.

- Vi opplever som sagt stort engasjement. Jeg tror mange i utgangspunktet har lyst til å gi til en god sak. Utfordringen ligger i å gjøre det enkelt nok for folk å gi. Det tror jeg vi har klart med denne kampanjen. I tillegg er det konkret, noe folk kjenner seg igjen i og som de forstår viktigheten av, sier Michael Hansen.

Det enkle er ofte det beste, og her har Bymisjonen fulgt prinsippet med stort hell.

Redaksjonen testet løsningen, og det kom en hyggelig takk etter 5 sekunder. Bra!

Da gjenstår bare det siste kritiske spørsmålet:

«Michael, er dette en uforpliktende gave, eller vil jeg nå bli kontaktet av Bymisjonen for å gi mer?»

- Det er vi faktisk litt usikre på. Vi har planer om mulig oppfølging, men har ikke tatt noen endelig beslutning enda.

Redaksjonen venter i spenning. Vi liker folk som bruker tid på å tenke seg godt om!

Her finner du link til bildet som har mest spredning og aktivitet

Hjemmesiden til kampanjen

Legg igjen kommentar