Innsamling inn i en ny tid med digital crowdfunding?

Det var fullt hus på innsamlingskongressen til DnB NOR 8. september. Inspirerende foredrag og mange gode case. Jeg liker pausene godt, de små møteplassene for den gode fagsamtalen. Lytte til inntrykk, kommentarer og spontane tilbakemeldinger fra deltakerne. Flere av foredragsholderne snakket om crowdfunding, fenomenet der organisasjonens støttespillere og venner samler inn penger til sin hjertesak. Det ble presentert mange vakre historier med tilhørende innsamlingsresultat, de fleste fra utlandet. Flere deltakere etterlyste denne typen verktøy i Norge.

Verktøyet finnes – Funded By Me

Stiftelsen Soria Moria har tatt Funded By Me (FBM) til Norge. FBM er en nordisk utgave av amerikanske www.kickstarter.com. Vi har justert og kalibrert verktøyet så det passer våre forhold. FBM er primært ment for kulturprosjekter, etc, men kan godt benyttes som innsamlingsverktøy for organisasjonene.

To suksesshistorier

  • Andreas Ekström ville hjelpe en bekjent som var i en vanskelig livssituasjon. Han ville samle inn 5 000 kroner, men fikk inn nesten 12 000 fra totalt ukjente mennesker. Her finner du en artikkel om saken.
  • Peter og Maria, begge med Downs syndrom, ønsket å gifte seg men hadde ikke penger. Folk stilte opp (se filmen) og det ble lokaler, kake, musikk og 32 000 kroner til prosjektet. De ble gift, og det ble skapt nok en vakker fortelling.

Min innsamling

Min Innsamling er spisset mot ideelle organisasjoner og man kan kun samle inn til de organisasjoner som er registrert på siden. Det er styret i Soria Moria som godkjenner organisasjonene . Vi planlegger å lansere en ny og forbedret versjon med det første.

www.mininnsamling.no samlet Kristin og Håkon inn 31 600 kroner til Naturvernforbundet på sin 50-års dag.

Ikke et nytt fenomen

Crowdfunding er ikke nytt. Det har vi holdt på med i alle år, samlet inn penger til kirker, samfunnshus, speiderhytter, etc. Store og små beløp fra store og små filantroper. Ikke minst fra hverdagsfilantropien – vi husker godt hjelpestikkene med ett øre til fyrstikkpikene. Basert på innsamlingens grunnprinsipp: Litt fra mange og mye fra få.

Crowdfundingen er digitalisert

Tidligere var det ressurskrevende å nå ut til folk. Skulle du treffe 500 potensielle givere måtte du banke på mange dører, trykke pamfletter, gå i møter, og gjerne stå på Speakers Corner og rope ut ditt budskap. Nå trykker du ”like” og treffer 500 mennesker på ett sekund. Massene har alltid stilt opp, samlet seg om prosjekter, lokalt eller globalt. Suksessfaktor blir nettverk, ikke økonomiske muskler. Personlig samfunnsansvar der man kobler sosial- og økonomisk kapital.

Test ut crowdfunding – det fungerer!

Vi i Soria Moria hører gjerne fra deg dersom du tester crowdfunding i egen organisasjon. Gode case inspirerer andre til å gjøre det samme.

Av Jan Olav Ryfetten

Legg igjen kommentar