Norges første store internasjonale sponsorkonferanse

Lars Brocksted Svendsen

Ideelt Sett har skrevet mange artikler om sponsing, næringslivssamarbeid, CSR – kjært barn har mange navn. Sponsing er den hurtigst voksende kommunikasjonskanal, større enn TV-reklame. Organisasjonene mottar ca. 300 millioner kroner årlig. Dette er kun ca. 10 % av markedet, men det er sterkt økende. Sponsing er et eget fag. Det handler ikke om innsamling og milde gaver.

Første internasjonale sponsorkonferanse i Norge: Summit 2011 den 27. september

Sponsormatch vil 27. september arrangere den første internasjonale sponsorkonferanse i Norge. Det norske sponsormarkedet er på mange måter langt fremme i forhold til andre markeder, men med vår plassering i ytterkanten av Europa kan det ta tid før nye og spennende konsepter kommer til oss. Årets konferanse vil ha fokus på markedsrettigheter, hvordan drive profilbygging gjennom sponsorobjekter, og CSR.

Stor relevans for ideelle organisasjoner

Fra UNICEF i Geneve kommer Ida Hyllested som jobber med rettigheter for barn med fokus på beskyttelse av barn mot vold, utnytting og misbruk i både konfliktsituasjoner og utviklingsområder. Siden mars 2011 har Hyllested jobbet som rådgiver i det nyopprettede ”Corporate Social Responsibility Unit” innenfor UNICEFs ”Private Fundraising og Partnerships Division” i Genève. Hyllestedt vil snakke om hvordan et selskap kan evaluere virkningen av sine aktiviteter på barn, og hvordan det kan engasjere seg for bedre å forstå verdien av et barn-fokusert tilnærming til sine CSR-relaterte tiltak.

Andre av interesse for humanitær sektor vil være Shaun Whatling, leder av et av Europas ledende sponsorselskaper, RedMandarin. Shauns forhold til sponsing går 20 år tilbake i tid og han har blant annet tid i Royal Life Saving Society UK, Body Shop, Sportsworld Media Group. Dette betyr at han har hatt betydningsfull kommersiell erfaring av sponsing fra perspektivet ”not for profit”, nasjonale og internasjonale idrettsforbund, merkevare, sponsorselgere og nå som strategisk konsulent. Whatling vil fokusere på begreper som ofte snakkes om som de skulle være det samme; CSR og sponsing. Hvordan kan man se CSR og sponsing i sammenheng? Hvordan kan sponsing være svaret på en bedrifts utfordringer ved sosialt engasjement?

Sponsing + sosiale medier = sant?

- Utover de som direkte skal snakke om CSR og humanitær sektor vil det også være et innlegg som tar for seg utfordringene med sosiale medier og hvordan man møter disse i tilknytning til sponsing, forteller Lars B. Svendsen i Sponsor Match.

Sosiale medier har ikke bare forandret måten interessenter kan samhandle med et sponsorobjekt, men også med hvordan de kan samhandle med sponsorene av objektet og vice versa. Uten helt å forstå sosiale medier for den aktuelle organisasjonen, ville det være umulig å levere verdi til en tilknyttet sponsor. Hør om de viktigste tingene du trenger å vite, noen gode case-studier av hvem som gjør det riktig (og hvem som gjør det galt!), Samt svar på hvordan sosiale medier kan tilføre verdi til bunnlinjen. Foredragsholder vil være Jackie Fast, leder for det engelske sponsorselskapet Slingshot Sponsorship, et selskap som har spesialisert seg på å jobbe i møtepunktet mellom sosiale medier og sponsing.

Utover disse kommer det generelt interessante foredragsholdere fra IOC, FC Barcelona, Tour de France, Carlsberg, TV2, NRK m.fl.

Mer informasjon og påmelding her

Legg igjen kommentar