Innsamlingspirater fra Hamar drar på tokt til Sverige!

Du trenger ikke reise til Adenbukta for å jakte på pirater, det holder fint å ta turen til Hamar. Der kan det synes som noen innsamlingspirater har søkt havn og etablert et callsenter som heter Prodialog. Prodialog fremstår som en forretningsmessig overbygning for fem organisasjoner. Ingen av organisasjonene er medlem av noen paraplyorganisasjon, ikke i vårt nettverk og ikke medlem av Innsamlingskontrollen.









Prodialog som ”morselskap”?

I sentrum finner du et callsenter som heter Prodialog. Prodialog driver eller drifter fem organisasjoner:

  • Barn av Romania
  • SID Norge
  • Nansenhjelpen
  • Ungdommene våre
  • Childcare

Samtlige organisasjoner har vært i medias søkelys flere ganger. Eierne av Prodialog, Sjur Lohte Larsen og Vegard Bjerke ble tidligere i år dømt for bedrageri i et annet selskap, Yacom, mer om saken i artikkel fra VG.

Flere medier har kikket nærmere på disse fem organisasjonene, som kanskje er opprettet for å skape inntekter for eiere/bakmenn. Det er vanskelig å dokumentere, men Bistandsaktuelt har forsøkt å få tak i flere av kontaktpersonene for et intervju, uten å lykkes. Ideelt Sett har også forsøkt å få bakmennene i tale, noe som er svært vanskelig. Dersom de svarer, er svarene uklare, og preget av ren bullshit. Hvor mye de omsetter, og hva eiere/bakmenn tjener er vanskelig å fastslå, men det er neppe ideelle motiver som er drivkraften bak. Vårt råd er å holde avstand til både Childcare og de fire andre organisasjonene som sorterer under Prodialog. Ingen av disse ville sluppet inn i nettverket til Stiftelsen Soria Moria.

Norske innsamlingspirater på tokt til Sverige!

Det er interessant at de nå søker samarbeid med svenske organisasjoner for å bygge legitimitet for egne aktiviteter. Childcare ønsker tydeligvis å øke troverdigheten gjennom samarbeid med seriøse organisasjoner på andre siden av grensen. Stiftelsen Soria Moria fikk en forespørsel om referanse på Childcare fra Svenske Barnfonden, som i sin tur hadde mottatt en henvendelse fra organisasjonen.

Henvendelsen fra Childcare så slik ut:

«- Hej, Vad vi behöver är uppdateringar från projekt vi stödjer, kontonummer som vi kommer att överföra pengar till varje månad. Vår hemsida håller på att uppdateras, och där lägger vi på en länk som leder direkt till deras hemsida (barnefonden.se) som samarbetspartners. så att folk kan titta på deras sida och se vad ett bra jobb du gör. bara kom med ett förslag till projekt som du tycker behöver pengar mest! så vi lösa detta på bästa möjliga sätt.

mvh Vegar Johansen (adm.dir Childcare Norge) – Administrerende direktør / Managing Director Childcare Norge»

Hvordan kan vi stanse dem?

Det er ikke mange innsamlingspirater i Norge, men mange nok til å skape mye støy og ødelegge for seriøse virksomheter.

Innsamlingskontrollen (IK) kan ikke stanse dem, selv med et utvidet mandat. Organisasjonen kan søke medlemskap i IK og balansere hårfint juridisk i tre år før de blir kastet ut. Da kan de starte opp på nytt; det er jo organisasjonsfrihet i Norge.

Den enkleste måten å stanse innsamlingspiratene på er kanskje å forby telefonsalg som kanal for nyrekruttering. Samtlige pirater benytter (så langt vi erfarer) telefonen som arbeidsverktøy. Noen organisasjoner vil kanskje protestere, men ved å benytte andre kanaler for rekruttering og nysalg, og telefon som oppfølging og kundepleie vil problemet være løst, ikke minst rent juridisk. Noe å tenke på? Finnes det andre forslag?

Bistandsaktuelt har skrevet flere artikler om tematikken, sjekk denne linken.

Kilde: Samtale med ansatte hos Prodialog.

Legg igjen kommentar