Donasjoner og bistand er ikke sponsing!

Lasse Gimnes

Temperaturen steg noen grader da Sponsor- og eventforeningen åpnet for diskusjon om sosiosponsing forrige uke, med bakgrunn i artikkel i Dagens Næringsliv med tittel «Sponsing uten mål». Artikkelen kom litt skjevt ut, da DN presenterte totalt innsamlet i Norge som sponsormidler. Det er et tydelig behov for begrepsavklaringer og holdninger innen faget. Enkelte omtaler fremdeles milde gaver og ren filantropisk virksomhet som sponsing, og det blir helt feil.

-Gavepakker fra norsk næringsliv og sponsing som er et fag innen området kommunikasjon, er to forskjellige ting, sier styreleder i Sponsor- og Eventforeningen, Lasse Gimnes. Ideelt Sett er enig i at både organisasjoner og bedrifter må sette et tydelig skille mellom gaver og sponsing. Stiftelsen Soria Moria har tatt konsekvensen av det sponsorene sier og startet sponsorskolen for ideelle organisasjoner. Her vil nettopp begrepsavklaringer, holdninger og strategier være hovedtema.
Artikkelen i DN skapte engasjement, og du kan følge debatten på Sponsorforeningens hjemmeside. Vi merker oss at bedriftene har klare meninger om sosiosponsing, og stiller oss bak! Få med deg innlegg fra: Jomar Selvaag (Gyro), Lasse Gimnes (Sponsor- og Eventforeningen), Jacob Lund (DnB NOR), Frode Geitvik (Hafslund) og Petter Svendsen (Telenor)

Legg igjen kommentar