Planer om samarbeid med næringslivet? Sponsorskolen gir deg kunnskap og innsikt.

Nå kan du starte høstjakta på sponsorer rett etter sommerferien, med Sponsorskolen for organisasjoner i ryggsekken.

Vinn eller forsvinn?

Enkelte sponsorer (bedrifter) mottar daglig 10-talls, kanskje 100 henvendelser om støtte, gaver og sponsing. Det sier seg selv at profesjonaliteten betyr vinn eller forsvinn: Enten blir du en del av den ”humanitære grauten” eller du kommer øverst i bunken.

Kunnskap om begreper og mekanismer

Organisasjonen må kjenne de begreper og mekanismer som styrer sponsorbransjen. Det er viktig at du og din organisasjon forstår hvordan dette markedet fungerer, og at du kommuniserer på riktig frekvens med bedriftene. Det er ikke tilfeldig at fordelingen av sponsorater mellom idrett, kultur og humanitært ser ut som den gjør, men det vil vi endre.  Mange virksomheter sitter på mye gull, men vet ikke helt hvordan det skal foredles og presenteres, og mange bedrifter er på jakt etter sponsorobjekter innenfor sfæren ”godhet”. Et av Norges største konsern er alt i gang med sin vårjakt, og vi er selvsagt spent på å se hvem og hva de lander på.

Tid og sted

8-9. juni på Frivillighetens Hus, Oslo

Pris kr. 4800,- inkluderer middag onsdag og lunch begge dager.

Bindende påmelding innen 3. juni.

    Last ned fullstendig agenda

    Vi tar sikte på en ny samling for deltakerne etter 2-3 måneder dersom interessen er til stede.

    - Dette synes jeg er et flott initiativ. Det er mange organisasjoner i dag som mangler næringslivsperspektivet, og fokus på ”andre siden av bordet”, noe som er avgjørende når flere av oss velger sponsorobjekter og samarbeidspartnere. Fokus på vinn-vinn-situasjoner. Dette er BRA!

    Solfrid Flateby – Reitangruppen

    Sjekk denne linken for mer informasjon og bakgrunn for Sponsorskolen.

    Her er mer informasjon om lærekrefter og ressurser:

    Sophie Hofplass
    Sophie Hofplass, faglig leder:

    Sophie er utdannet ved Handelshøyskolen BI/NMH og har lang erfaring fra sponsorbransjen. Hun har blant annet arbeidet med analyse og rådgivning i Synovate, Sponsoroperatørene, Sponsor- og Eventforeningen og vært sponsorkoordinator på Nationaltheatret. I løpet av disse årene har hun jobbet med aktører som DnB NOR, Telenor, Nordea, Gjensidige, Statnett, Carlsberg mm. Sophie har dessuten skrevet bok om Kultursponsing som er pensum på ulike høyskoler. Boken er gitt ut av Gyldendal Akademisk i 2007 og blir en del av pensum på kurset.

    Lars Brocksted Svendsen
    Lars Brocksted Svendsen, Sponsor Match:

    Lars Brockstedt Svendsen har 12 års erfaring med sponsoranalyser i selskapene 4Fakta, MMI og Sponsor Insight. Her har han jobbet med å profesjonalisere det norske sponsormarkedet og bruken av markedsundersøkelser både gjennom eksisterende metoder men også å gjennom å utvikle nye analyseverktøy. Lars er nå daglig leder i selskapet SponsorMatch som jobber med rådgivning og sponsorsalg for sponsorobjekter, samt kurs og konferansevirksomhet innenfor fagfeltet sponsing.

    Jacob Lund
    Jacob Lund, Sponsorsjef i DnB NOR:

    Jacob blir ofte omtalt som «Sponsorkongen» i Norge. Han har lang fartstid og erfaring med sponsing i regi av Norges største sponsor, DnB NOR. Jacob har vært med hele veien fra idretts-sponsingens barndom til dagens marked der sponsing har utviklet seg til å bli en av våre største mediekanaler.

    Advokat Finn Eide
    Advokat Finn Eide, Deloitte:

    Finn Eide er advokat og partner i Deloitte. Sponsoravtaler fordrer at det juridiske og skattemessige er på plass. Han har også verdifull kunnskap om hva som er verdidrivere for sponsorer. Finn representerer også Skagenfondene der de krever skattefradrag på sponsing av ideelle organisasjoner på samme måte som for idrett og kultur.

    Søren Eriksen

    Søren Eriksen, VIF:

    Søren er kommersiell direktør i Vålerenga Fotball som ble kåret til årets sponsorobjekt. Hvorfor vant de? Hva kan frivilligheten lære av idretten? Finnes det rom for kunnskapsdeling og samarbeid mellom våre to sektorer? Idretten stikker av med over 70% av sponsormidlene i Norge, ideell sektor får ca 9%. Er det mulig å øke sponsing av ideell sektor?

    Monica Vogt

    Monica Vogt, KLP:

    Monica Vogt har vært markedssjef i KLP siden 2008 og har bl.a. ansvar for KLP sitt samarbeid med Blå Kors og utvikling av ny sponsorstrategi for virksomheten.

    KLP har vært Blå Kors sin hovedsamarbeidspartner siden 2004 med programmet ”Bevisste foreldre en god start”. Hun har også jobbet med Redd Barna i sin tidligere jobb i SAS.

    Legg igjen kommentar