Sponsorskolen med grunnkurs i sponsing for organisasjoner

Sophie Hofplass

Vi opplever at det er stor interesse for sponsing av ideelle organisasjoner. Seminaret “Ferskvare fra Sponsorfronten” i regi av SSM og Sponsor-og eventforeningen samlet rundt 90 deltakere fra begge sider av bordet: Både de som sponser og de som ønsker å bli sponset. Forutsetningen for økning i sponsing av ideelle organisasjoner er økt profesjonalisering fra organisasjonenes side. Stiftelsen Soria Moria tar dette på alvor og starter Sponsorskolen 8. og 9. juni. Vi er overbevist om at det finnes mange upolerte sponsordiamanter blant organisasjonene. Målet er at Sponsorskolen skal bidra til en foredling av verdier og kvaliteter som sponsorene etterspør.

- De som er minst profesjonelle har trolig det største potensialet. De må gripe sjansen og presentere muligheter overfor næringslivet, uttalte Vegard Arntsen i Sponsor Insight i fjor høst.

Tiden er inne for å entre sponsormarkedet, men organisasjonene må legge stein på stein

Sponsorskolen har som mål å øke sponsorkompetansen og dermed markedsandelen for sponsing til ideelle organisasjoner. Her kan organisasjonene gripe sjansen og ta posisjon ved å samhandle med næringslivet. Potensialet er stort, les artikkel som tallfester markedet. Det tar imidlertid tid å gå opp nye veier, og organisasjonene må bygge et solid fundament i form av nødvendig kompetanse før suksesshistoriene blomstrer. Mange ideelle organisasjoner har en vei å gå for å profesjonalisere seg i arbeidet med å skaffe tilveie sponsoravtaler, og følge disse opp i samarbeid med næringslivet. Noen trenger grunnleggende kunnskap, og hele bransjen (ideell sektor) trenger en generell kompetanseheving.

Vårt mål er økt profesjonalitet i alle ledd for ideelle organisasjoner, noe næringslivet er udelt positive til! Vi har kontaktet fem av Norges mest profesjonelle sponsorer og spurt hva de mener. Initiativet ble meget godt mottatt da det er en utbredt oppfatning at bransjen trenger kompetanseheving. Mange av sponsorene er også villig til å dele kunnskap med organisasjonene.

Tid og sted

  • 8. og 9. juni på Frivillighetens Hus i Oslo.
  • Vi tar inn maks 20 personer.
  • Prisen kr. 4800,- inkluderer middag onsdag og lunch begge dager.
  • Boken ”Kultursponsing” kommer i tillegg dersom du ikke skaffer den selv.

Hvem?

Grunnkurset er beregnet på ansatte i organisasjoner som ønsker et solid faglig grunnlag før entring av sponsormarkedet. Vi henter inn- og samarbeider tett med lærekrefter og foredragsholdere fra de største sponsorbedriftene og ideelle virksomheter med høyt faglig nivå. Stiftelsen Soria Moria er initiativtaker og inviterer relevante samarbeidspartnere. Faglig ansvarlig er Sophie Hofplass. Sophie er utdannet ved Handelshøyskolen BI/NMH og har lang erfaring fra sponsorbransjen. Hun har blant annet arbeidet med analyse og rådgivning i Synovate, Sponsoroperatørene, Sponsor- og Eventforeningen og vært sponsorkoordinator på Nationaltheatret. I løpet av disse årene har hun jobbet med aktører som DnB NOR, Telenor, Nordea, Gjensidige, Statnett, Carlsberg mm. Sophie har dessuten skrevet bok om Kultursponsing som er pensum på ulike høyskoler. Boken er gitt ut av Gyldendal Akademisk i 2007 og blir en del av pensum på kurset.

Kursinnhold

Kursinnhold er ikke endelig berammet da det avhenger av nivået til deltakerne. Vi tar høyde for faglige nivåforskjeller gjennom plassering i ulike grupper. Kurset vil ta for seg begrepsavklaringer, verktøy, holdninger til- og integrering av sponsing i egen organisasjon, eksempler, case og synspunkter.

Vi har fått bekreftet at Jacob Lund, sponsorsjef i DnB NOR, også vil delta i lærerstaben.

Det vil bli utviklet påbygningsmoduler og hvis ønskelig en ekstra fagdag etter noen måneder.

Dersom du ønsker å delta trenger vi svar på følgende sju spørsmål for å kartlegge hvilket nivå du og din organisasjon ligger på, slik at undervisningen kan tilpasses deg og dine behov:

  1. Antall ansatte i din organisasjon?
  2. Hva er din organisasjons definisjon av sponsing?
  3. Hvor stor andel av budsjettet representerer sponsorinntektene (i %)?
  4. Hvor stor er deres sponsorportefølje? Nevn antall avtaler.
  5. Hvor lange er de respektive avtalene med deres sponsorer? Nevn antall år.
  6. Over hvor mange år har dere hatt sponsorer?
  7. Hvor mange ansatte jobber med sponsorer i din organisasjon i dag?

Påmelding eller spørsmål til ryfetten@somo.no

Bindende påmelding innen 3. juni.

Vi setter opp nytt grunnkurs basert på venteliste ved overtegning, førstemann til mølla, osv.

Legg igjen kommentar