SMS donasjon på 1-2-3 - make it simple!

I forrige utgave av Ideelt Sett satte vi søkelyset på innsamlingspotensialet hos små og mellomstore organsiasjoner. Der kom det frem at mange organisasjoner ønsker å komme i gang med SMS-innsamling, men «sitter på vent». Vi tok en derfor en telefon til Silje Djuplasti, Key Account Manager i Eurobate as. Hun har har fulgt organisasjonsmarkedet i lang tid og vi spurte hva hun mener om saken.











Hvorfor har ikke fler organisasjoner kommet i gang med SMS-innsamling, Silje?

- I møter med organisasjonene opplever vi ofte at de tror SMS donasjon er vanskeligere enn hva det faktisk er.  Mange organisasjoner tror at de må inneha teknisk kompetanse for å få systemene til å fungere, noe de ikke behøver – det er vår styrke, forteller Silje.- Når vi har blitt enig med en kunde om vilkårene, trenger de strengt tatt bare å bestemme tre ting:

  • Hva skal vi samle inn penger på/selge?
  • Hva skal det koste?
  • Hvilke kodeord ønsker vi å få satt opp?

Er det så enkelt?

- Vi sørger for at de får total oversikt, hele tiden, over alle penger som kommer inn. I tillegg sørger vi for at systemene fungerer og til slutt utbetaler vi pengen til organisasjonen. Et bevis på hvor enkelt dette kan gjøres, er da vi fikk opp Kirkens Nødhjelp før jul – fra avtalen var signert til de samlet inn sin først krone via SMS tok det to uker, avslutter Silje.

- Det gikk kort tid fra vi signerte avtalen til løsningen var oppe og kunne tas i bruk. SMS løsningen er selvfølgelig en ny kanal for Kirkens Nødhjelp, men vi ser for oss flere områder hvor dette kan være en god responsmulighet for giveren. Det tekniske har fungert godt, og vi har tro på denne kanalen da det er enkelt for kunden både å bestille og betale via mobilregningen sin, forteller seksjonsleder for innsamling i Kirkens Nødhjelp, Nils Harald Strøm.

Legg igjen kommentar