Kirkens Nødhjelp vant årets uoffisielle NM i alternative julegaver!

Hjalmar Geit har fylt fem år og breker fremdeles like fornøyd! 

Tradisjonen tro kårer Stiftelsen Soria Moria årets beste alternative julegave. Julegaveløsningen til 25 ideelle organisasjoner ble vurdert av en bredt sammensatt jury bestående av 10 personer. 

 







De forskjellige løsningene ble vurdert ut fra følgende kriterier: 

  • Brukervennlighet
  • Hvor spennende/treffende er gaven som tilbys?
  • Hvor godt presentert er kampanjen?
  • Gjenkjenner vi organisasjonenes idé-, og verdigrunnlag?

13 organisasjoner ble frasortert da de manglet en tydelig julevinkling. 12 organisasjoner ble nøye vurdert. Juryen la vekt på at kampanjen måtte ha en giver, en organisasjon som pengemottaker og en person som gavemottaker. 

Rendyrket konsept over tid førte til seier for Kirkens Nødhjelp 

Kirkens Nødhjelp var tidlig ute med sitt julegavekonsept og har rendyrket dette gjennom flere år. Sidene fremstår som delikate og ryddige. Det er relevante symbolske gaver for alle målgrupper. Fra kondomer via geiter til møkkaovner. Det er brukervennlige sider og relativt få tastetrykk for å komme til gaveprosessen. 

- Kirkens Nødhjelp er stolte av å bli kåret til årets beste nettbutikk blant organisasjonene. Gaver som forandrer verden har spennende gavenyheter samtidig som vi ønsker å skape gjenkjennelse til konseptet. I år ser vi at handlenett fra et prosjekt i Sør-Afrika, olivenolje fra Vestbredden og nydelig Fair Trade sjokolade og kaffe er populære tilleggsgaver til symbolgavene. Tilleggsgavene skaper stor verdi for de som lager produktene, viktige inntekter til arbeidet vårt og er samtidig fine gaver å gi bort, forteller en glad Nils Harald Strøm, seksjonsleder for innsamling i KN. 

Andreplass til Leger uten Grenser 

Fjorårets vinner, Leger uten Grenser, kom på en sterk andreplass. 

Grønn Hverdag og Kirkens Bymisjon Trondheim hadde spennende og interessante kampanje- og giverløsninger, men disse var kun innrettet for innsamling. 

Juryen har registrert at i år har sosiale medier som delingsarena for kampanjene slått gjennom for fullt. Organisasjonen Voksne for Barn har utnyttet Facebook på en god måte, men de får dessverre ikke synliggjort støtten i form av en julegave til noen av sine nærmeste. 

Juryen bemerket at det var lite nytt også i år og savnet den innovative, enkle løsningen. 

Kommentarer fra tre av juryens medlemmer: 

Marte Haabeth Grindaker, Burson-Marsteller 

- Jeg savner den store ideen, noe nytt som fanger oppmerksomheten. Det er bra at organisasjonene bruker sosiale medier, men de får ikke ekstrapoeng på det, det skulle bare mangle. 

Tore Gullaksen, Bring Dialog 

- Neste år forventer vi å se mer involvering av giverne, slik for eksempel Kirkens Bymisjon gjør i Trondheim. 

Camilla Bendixen, Fagforbundet 

- Veldig mange organisasjoner tenker likt. De pøser ut valgmuligheter. Jeg vil ha et godt konsept som kommuniserer enkelt. Jeg vil gi, ett trykk eller to og takk. 

Litt historikk med tidligere vinnere 

Stiftelsen Soria Moria gjennomførte første kåring i 2008. Da var det Norsk Folkehjelp som vant. Juryens begrunnelse var at nettsiden var enkel og oversiktlig med et klart budskap. I 2009 vant Leger uten Grenser hårfint foran Norsk Folkehjelp. 

Dagens Næringsliv dekker årets kåring samt en sak om alternative julegaver.

Legg igjen kommentar