Australsk ide og lokal mobilisering ga 150 000 kroner til Stine Sofies Stiftelse

I Ideelt Sett nr. 36 kunne man lese overskriften «Bart + SMS = Cash».

Initiativtakerne Rune Nøstvik og Richard Nordahl ville samle inn penger til Stine Sofies Stiftelse gjennom et barte-basert konsept. Forventningene var store, og de ble innfridd da 100 barter ble konvertert til 150 000,- kroner. Denne historien bør du få med deg!













Kort fortalt:

  1. Man samler et knippe mannfolk som lar barten gro.
  2. Deretter stemmer publikum på beste bart via sms som koster 5 kroner.
  3. Et panel med «Barteberter» løfter stemningen og stemmer frem den kuleste barten
  4. En kalender med lokale fjes produseres og selges til inntekt for kampanjen.

– Så langt har vi 100 kandidater på Bartvember.no, og har fått inn rundt 30.000,- kroner, sier Nordahl. Premiepotten på 25.000,- kroner fra Hvitt Bånd legges til, og sørger for at det blir en pen sum til arbeidet for en barndom uten vold.

Ved kampanjeslutt var det kommet inn i overkant av kr. 60.000,- på sms – i tillegg til direkte bidrag, samt kr. 25.000,- fra Hvitt Bånd. Det selges fremdeles kalendere, så sluttsummen er ikke klar, men minst 150.000,- totalt.

Initiativtakerne ble også nominert til- og vant Hvitt Bånd-prisen på kr 25.000,-.

Her kan du se innslag fra NRK om saken, der bl.a Høyres leder Erna Solberg raker skjegget av en lokalpolitiker til inntekt for saken.

Legg igjen kommentar