- Soria Moria - http://www.stiftelsensoriamoria.no -

Sponsing for 3,3 milliarder kroner – kun 8,8% til idelle organisasjoner

Innlegg av Jan Olav On 16/11/2010 @ 11:30 Kategori: Ideelt Sett 2010,Ideelt Sett nr. 39 - 2010 | No Comments

Sponsing krever likeverdige parter

Sponsor Insight har lagt frem rykende ferske sponsortall. 11. november ble det offentliggjort hvordan 3,3 milliarder sponsorkronene er fordelt:  

Idrett får 71,5 %, kultur får 19,7 % og organisasjonene får 8,8 %.  

 











Sponsing øker   

Estimatene til Norsk Mediestatistikk for 2010 viser at sponsingen vokser mer enn totalmarkedet inneværende år. I løpet av 2010 vil sponsing øke sin markedsandel til 18 prosent. Sponsingen vil øke til 3,63 milliarder i 2010, det vil si med 10,4 prosent. Aller mest vil kultursponsingen vokse, viser undersøkelsen til Sponsor Insight [1].   

- Sponsing er blitt undervurdert i mange år. Nå ser man virkelig at det er en kanal i elitedivisjonen og som må tas enda mer på alvor i tiden fremover, sier leder i Sponsor- og eventforeningen, Hege Mauroy. Her finner du artikkelen «Så mye bruker sponsorene i Norge» [2] fra Kampanje.   

«Omsetningen for sponsing er for første gang mer verdt enn TV-reklame, ifølge e24 [3].   

Hva med sponsing av ideelle organisasjoner?   

Vi opplever at det er stor interesse for sponsing av ideelle organsiasjoner. Seminaret «Ferskvare fra Sponsorfronten» samlet rundt 90 deltakere fra begge sider av bordet: Både de som sponser og de som ønsker å bli sponset. Forutsetningen for en økning i sponsing av idelle organisasjoner er at det blir en økt profesjonalisering fra organisasjonenes side. Stiftelsen Soria Moria tar dette på alvor og har startet forberedelser til Sponsorskolen som gjennomføres 13 og 14. januar 1011. Program og agenda blir offentliggjort når vi er klare, men du finner utgangspunkt og noen tanker rundt Sponsorskolen her [4]. Vi er overbevist om at det finnes mange upolerte sponsordiamanter blant organisasjonene. Vårt håp er at Sponsorskolen skal bidra til en foredling av de verdier og kvaliteter som næringslivet etterspør. Da kan vi snakke marked, pris og etterspørsel.

- De som er minst profesjonelle har trolig det største potensialet. De må gripe sjansen og presentere muligheter overfor næringslivet, sier Vegard Arntsen i Sponsor Insight.


Innlegg printet fra Soria Moria: http://www.stiftelsensoriamoria.no

URL til innlegg: http://www.stiftelsensoriamoria.no/?p=3639

URLs in this post:

[1] undersøkelsen til Sponsor Insight: http://www.stiftelsensoriamoria.no/doc/Sponsor Insight 11.11.10.pdf

[2] «Så mye bruker sponsorene i Norge»: http://www.kampanje.com/markedsforing/article5378967.ece

[3] ifølge e24: http://e24.no/media/article3900068.ece

[4] her: http://www.stiftelsensoriamoria.no/?p=3449

[5] Tweet: https://twitter.com/share

Copyright © 2010 Soria Moria - Alle rettigheter.