Kjøpeutbytte på godhet? Hvem tør gå først?

Etter å ha deltatt på seminaret om kjøpsutløste donasjoner i regi av Stiftelsen Soria Moria 28. september fikk jeg lyst til knytte noen kommentarer til et innlegg som filosof Øyvind Kvalnes fikk på trykk i DN etter å ha deltatt på vårt seminar med samme tematikk i januar.Øyvind kommer med mange gode tanker i sitt innlegg fredag 29. januar. At bedrifter viser samfunnsansvar og godhet ut fra rent kommersielle hensyn er naturlig; det skal vi både applaudere og akseptere. 











Hverdagsfilantropi er «in»
Jeg tror heller ikke bedrifter endrer sponsorkurs for å være snille, tvert om. De gjør det fordi samfunnsansvaret må synkroniseres med holdningene til forbrukerne. For DnB NOR og Jacob Lund kan begrepet ”Det rette” være korrekt, men hva med de 4 millioner nordmenn som går i butikken hver dag?  

For dem handler det om å kunne vise godhet gjennom hverdagsfilantropi. En krone her og en krone der, som blir til millioner. Snart kan vi trolig oppleve at dagligvarekjedene deler ut kjøpeutbytte på godhet. Ikke fordi kjedene vil, men fordi kundene forventer og ønsker det. En undersøkelse fra AC Nielsen viser at forbrukerne gjerne vil handle produkter hvor en del av inntekten går til et godt formål.

1980 var tiåret hvor kvalitet stod i fokus, 1990 var varemerker og 2000 var opplevelser. Hva med 2010 - ser vi omrisset av verdienes tiår? 

Det omsettes dagligvarer for rundt 130 milliarder årlig i Norge. Vi har kun sett forbrukermakt i praksis en gang de senere årene. Det var da Tine ville skvise Synnøve Finden ut fra ostedisken. Det likte ikke folket, og Tine måtte be om unnskyldning samt ofre en direktør. Forbrukerne har dermed beveget seg fra boikott til buycott og kan straffe aktører som ikke opptrer i samsvar med deres ønsker og behov. 

Per Roskifte fra Norgesgruppen uttalte at han kjenner seg igjen i den virkeligheten som Sangeeta Singh og Kjersti Kløvstad tegnet opp i sine presentasjoner på seminaret i regi av Stiftelsen Soria Moria 28. september. Norgesgruppen har en målsetting om omsetning på 100 millioner kroner i året på denne typen produkter; de er på rett vei. Også ICA, Bunnpris, COOP og Reitangruppen er positive til kjøpsutløste donasjoner. 

Källström fikk rett 

Den svenske næringslivstoppen Anders Källström reiste for noen år siden rundt i Sverige og besøkte bedrifter for å finne ut hva som kom til å bli morgendagens konkurransefortrinn. Reisen endte med en bok, og konklusjonen ble: 

”Bokens viktigaste slutsats är att kundens upplevelse av godhet kan bli ett viktigt konkurrensmedel. Källström menar att konsumenten i allt högre grad väljer att köpa varor och tjänster från företag vars värderingar kunden sympatiserar med. ” Kilde: Lyssna til din tid.”  

Anders Källström fikk rett: Ben & Jerry tjener penger, men de er mest kjent for sitt humanitære engasjement.  

Av Jan Olav Ryfetten

Legg igjen kommentar