CRM er ikke bare CRM

Dødsgod is fra Ben & Jerry's avsluttet seminaret!

Mandagens temaseminar om kjøpsutløste donasjoner var en nyttig statusoppdatering for mer enn 35 deltakere som også fikk ny informasjon om kjøpsadferd blant nordmenn. CRM er også forkortelsen for Cause Related Marketing og kalles derfor den andre CRM. Som kjent er dette relativt nytt i Norge, så erfaringene er få, men mulighetene mange. Stiftelsen Soria Moria satte temaet på dagsorden i fjor og ønsket å synliggjøre ”state of the art” i Norge.      











Flott innledning fra Handelshøyskolen BI og AC Nielsen
Sangeeta Singh fra Handelshøyskolen BI og Cecilie Kløvstad fra AC Nielsen innledet med utgangspunkt i en kvalitativ og en kvantitativ undersøkelse. Med disse undersøkelsene som bakgrunn og referanse til konkrete eksempler og erfaringer fra internasjonale og norske case ble tematikken belyst. I tillegg til å vise data fra forbrukerpanel, fokuserte Kløvstad på drivere og barrierer for kjøpsutløsende adferd. Sangeeta Singh ga en innføring og teoretisk avgrensing av feltet i tillegg til å synliggjøre at norsk atferd ser ut til å avvike noe fra trendene på CRM-feltet generelt.      

Quantitative Research from Norway:      

  • Charity incentives do not seem to be doing much
  • Mismatch between brand and cause/charity can be good!
  • How the donation to cause is presented affects value perceptions that drive consumer responses

Observasjoner og refleksjoner fra næringslivet
Norgesgruppen, Tine og ”Ben & Jerry” fortalte om sine erfaringer og effekter av salget sett fra sitt ståsted som leverandører. Samarbeidet om kjøpsutløsende donasjoner er ofte forankret i virksomhetens helhetlige CSR-arbeid, men er selvsagt også et ledd i å øke salget.      

Fra organisasjonenes side delte Unicef, Frelsesarmeen og Redningsselskapet sine erfaringer. Vi fikk synliggjort gode tips å ta med videre gjennom dialogen mellom leverandører, organisasjoner og forbrukere.      

Ben & Jerrys glimtet til med å flagge Utviklingsfondet som samarbeidspartner. Dette ble lagt merke til, da organisasjonen til nå ikke har vært av de mest fremtredende på dette markedet.      

Veien videre
Aktører som Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Orkla vil gjerne ha mer informasjon om tematikken. Vi fortsetter jobben med å forene børs og katedral og kaller inn til ny samling når vi har kommet et steg videre.      

Stor takk til aktørene som stilte opp og tusen takk for isen til Julie fra Ben & Jerry’s. Styret i Stiftelsen Soria Moria har protokollført at den var utrolig god!      

Her finner du presentasjoner fra seminaret:   

Cecile Kløvstad - AC Nielsen

Sangeeta Singh - BI

Legg igjen kommentar