Lyst på hyggelige oppslag i media? Da må du beherske storytelling!

Storytelling kan bety forskjellen på suksess og fiasko. 

Hvordan når ideelle organisasjoner best frem med sine historier og budskap i en stadig mer kaotisk medieverden? Hvordan få verdifull, redaksjonell spalteplass?    
 












Storytelling  

Løsningen er å fortelle gode historier. Historier som berører oss, og får oss til å stanse og lytte. Dramaet rundt de 33 som satt fast i en sammenrast gruve 750 meter under bakken i Chile har fått en hel verdens oppmerksomhet. Hvorfor? Det handler om følelser, om raseri, avmakt, og tro, men mest av alt om håp. Dersom du og din organisasjon ønsker å få folk til å stoppe hverdagen noen sekunder og lytte til ditt budskap må du beherske fortellerkunsten.    

  • Hvordan har det seg at historien om en engelsk jente som forsvinner i Portugal får mer mediedekning enn sultkatastrofen der hundretusener dør?   
  • Hvordan har det seg at verden holder pusten når Chilenske redningsmenn heiser opp gruvearbeidere som har sittet fast under bakken?   

De dårlige innsamlingsresultatene til Pakistan kunne kanskje vært unngått ved å fortelle historier på en annen måte. Historiefortelling er et håndverk som må læres, og Terje Lindberg er mannen som lære deg det.

Historiefortelling må læres
Historiefortelling er et fag de færreste ideelle organisasjoner mestrer. Stor konkurranse om givernes oppmerksomhet gjør det viktigere enn noensinne å bli sett. Vi gjennomfører derfor kurs i storytelling for ideelle organisasjoner.       

Kurs i storytelling 

Kurset er for de som vil uttrykke egenart og verdier gjennom historiefortelling. Fortellingen beviser problemet, vekker engasjement og skaper oppslutning.       

Målet for kurset er å hjelpe frivillige organisasjoner til å finne SIN fortelling og gjøre dem til gode fortellere.       

Metoden er å ta utgangspunkt i organisasjonens egne eksempler, observasjoner og skisser og utvikle dem til gode fortellinger til bruk i det daglige arbeidet. To av områdene der du virkelig trenger kunnskap om storytelling er i arbeidet med å skaffe faste givere og ikke minst arbeidet med testamentariske gaver. Er det noe mer å lure på? Meld deg på i dag, det er kun 7 plasser på kurset!       

For faglig påfyll om fortellinger i små porsjoner anbefaler vi at du følger Company Stories på Facebook. Der får du regelmessige drypp med visdom i innboksen din, gratis attpåtil!    

Kursdag:       

  1. Workshop: Fortellingenes fødested.
  2. Verktøy: Fortellingene formes ved hjelp av situasjoner, vendepunkter, karakterer og oppbygging.
  3. Formidling: Fortellingene er ferdige og vi prøver dem for hverandre.

Kurset er på 7 timer og koster kr. 3 500,- pr deltaker. Maks antall deltakere er 7. Lunch er inkludert i kursprisen.       

Tid og sted:       

Kurset gjennomføres på Frivillighetens Hus, C. J. Hambros Plass mandag 15. november 2010 fra 09.00 – 16.00.       

Påmelding til maria@companystories.no

Terje Lindberg

Terje Lindberg har bakgrunn som teaterdramaturg og utviklingsprodusent i NRK. Han har fartstid som coach og kursholder for organisasjoner, mediehus og næringsliv.

Legg igjen kommentar