Kjøpsutløste donasjoner - en potensiell gullgruve?

Sangeeta Singh

Kjøpsutløste donasjoner (Cause Related Marketing) gir store inntekter til ideell sektor i Europa, Australia og USA. Her foretrekker mange kunder et produkt der deler av kjøpesummen går til et ideelt formål. Dette er det raskest voksende forretningssegmentet i dagligvarehandelen i USA og England. I Norge har vi dessverre ennå ikke klart å engasjere forbrukerne, selv om noen organisasjoner har forsøkt.

NYTT! Les artikkel fra Dagligvarehandelen om tematikken









Ett skritt videre 

A. C. Nilsens undersøkelse som ble publisert i januar 2010, viser at også norske forbrukere ønsker å shoppe godhet, men stiller krav til produsentens omdømme, markedsføring og merking av produktet. Stiftelsen Soria Moria var oppdragsgiver for undersøkelsen og saken fikk god dekning i media, bl.a. Dagens Næringsliv og Mandag Morgen. Nå er tiden inne til å gå et skritt videre.  Vi følger opp innspill fra vårt seminar i januar 2010, og har invitert produsenter og dagligvarehandelen for å høre om de vil bidra til å utløse denne formen for hverdagsfilantropi? Ta gjerne en titt på artikkelen «Varemerket godhet til salgs» fra Mandag Morgen. 

Vi har invitert forsker Sangeeta Singh fra Handelshøyskolen BI som er spesialist på konsumentadferd og kjøpsutløste donasjoner til å lede seminaret. Her er noen av hennes hovedfunn fra studier av det norske markedet: 

The main findings from separate studies conducted in Norway:

  • The effect of CRM depends on kind of product it is linked with
  • It depends on how the price and donation combination is presented
  • The brand should choose what kind of ‘value’ they want to provide the consumer as it influences consumers’ responses to purchase intentions, word of mouth activity, brand perceptions, perceptions of price fairness, trust in the company.

Tid og sted 

Seminaret finner sted 28. september fra 09.00 til 11.30 med mulighet for både frokost og lunch. Adresse for dagen er Frivillighetens Hus, C. J. Hambros Plass 5, Oslo. Vi håper at deltakerne velger å fortsette diskusjonen under lunchen.

Følgende deltar i panelet: 

  • Norgesgruppen – Per Roskifte
  • AC Nielsen – Cecilie Kløvstad
  • Tine – Anne Hotvedt
  • Unilever/Ben & Jerry’s Norge – Julie Schneider Haug

  

Vil du vite mer om kjøpsutløste donasjoner kan du klikke på ordet i stikkordregisteret nederst på nettsidene våre. Der finner du en rekke artikler om tematikken. 

Påmelding til nina@frivillighuset.no

Legg igjen kommentar