Leger uten Grenser vant årets test av symbolske julegaver

Av Jan Olav Ryfetten

Stiftelsen Soria Moria har innført en årlig tradisjon der vi kårer årets beste symbolske julegave. I år plukket vi ut 14 organisasjoner.  Vi beklager at vi ikke kunne vurdere alle våre snaut 90 organisasjoner, men planlegger en mer omfattende kåring neste år.

Mandat

Julehandelen passerer trolig 15 milliarder kroner i år. Mye går til ideelle organisasjoner i form av alternative julegaver. Hvor stort er egentlig potensialet? Ifølge Aftenposten handlet gjennomsnittsnordmannen julegaver for 6411 kroner i 2008. Snittbeløpet for NRKs TV-aksjon er kun 40 kroner så her er det stort potensiale for ”godhet”. Det har gått litt inflasjon i kreative og alternative julegaveløsninger i regi av ideelle organisasjoner. Vi ville finne hvem grasrota likte best, og satte sammen en jury bestående av 8 uhildede menn og kvinner i alder fra 23 til 67 år.

Mandat: Hvilken av disse 14 organisasjonene kan du tenke deg å gi din gave til? Tenk med hjertet!

Og den heldige vinner ble…..

Leger uten Grenser stakk av med seieren rett foran nesen på fjorårets vinner, Norsk Folkehjelp. Det var hårfint på målstreken og kun en stemme skilte de to. Vinneren scoret høyt på bruk av sosiale medier som et effektivt verktøy, nytenking og at det var visuelt godt presentert. Lett å forstå. Enkel og litt ”kul” løsning. Juryen falt for Facebook-løsningen.

Her finner du websiden til vinneren

Folkehjelpa rett bak

Norsk Folkehjelp vant tilsvarende konkurranse i fjor. De fikk da ros for rene linjer, enkelt budskap og bra visuelt. Juryen la frem de samme argumentene i år, men de ble altså slått av LUG.

Her finner du websiden til Folkehjelpa

Debatt, innspill og momenter

Det ble en del debatt rundt de forskjellige løsningene, bl.a. om det er hensiktmessig med mye «stæsh». Krambu eller symbolikk? Skal det være symbolske gaver bør det holde med et kort eller en e-post som takk til giver og/eller den som mottar gaven. Juryen mente at vi er i en prosess der dette blir en stadig mer vanlig måte å gi gaver på. Organisasjonene er fremdeles i læringsfasen.

Det er noen år siden Kirkens Nødhjelp innførte geita som julegave og skapte debatt, da mange givere faktisk trodde at de ga en geit. De fleste vet nå at det er symbolske gaver, med unntak av UNICEF som faktisk gir reelle gaver.

Juryen var enig om at alt «stæsh» og gjenytelser koster penger, og derfor fører til at mindre kommer frem til formålet. De skilte tydelig mellom de symbolske og de materielle gavene. Det ble også bemerket at det var mange identiske løsninger. De savnet innovasjon og nytenking. Nettopp derfor vant Leger uten Grenser i år.

Her finner du en PDF av alle de virtuelle julebutikkene vi stakk innom

Legg igjen kommentar