På uspesifisert reise i antiterrorens navn - ny banebrytende kampanje fra Amnesty

”Shit! Dette er noe av det aller beste jeg har sett!”

Det var svaret da redaksjonen i Ideelt Sett spurte sjefsblogger Thomas Moen hva han synes om den nye kampanjen til Amnesty. Organisasjonen briefer ikke med ny teknologi, men bruker den til en sterk kampanje som appellerer til følelsene. Kampanjen integrerer mobil og nett på en flott måte, sier Moen.






Ny tolkning av uspesifiserte reiser!

Kunne du tenke deg et avbrekk fra hverdagen? Dra ut på en lengre reise, fjernt fra familie og venner? Oppholde deg i et mørkt, trangt rom, uten kontakt med omverdenen, med beskyldninger om terrorhandlinger hengende over deg? Titusener av mennesker er på slike ”uspesifiserte reiser” verden over uten å vite hva som skal skje med dem.

- For mange i Norge er uspesifiserte reiser en attraktiv og spennende måte å reise på. For de fire vi aksjoner for i Amnestys nye kampanje, og mange andre, er det «uspesifiserte» en katastrofe, kjennetegnet ved at man holdes isolert og i uvisshet om egen fremtidig skjebne, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International.

Amnesty tar i kampanjen utgangspunkt i reiselivsnæringens språk og visuelle uttrykk for å vekke oppmerksomhet og skape nærhet til folks hverdag.

Krever stans i ulovlige fengslinger

13. april startet kampanjen mot ”forsvinninger” og ulovlig fengslinger i sammenheng med såkalte antiterrortiltak. Den skal pågå i to måneder.

- Over hele verden sitter folk sperret inne uten rettssak og dom, i strid med internasjonale lover. Nå skal vi mobilisere nordmenn til å kreve at disse menneskerettighetsbruddene opphører. Myndigheter påstår at de beskytter sine innbyggere, men i realiteten er de ofte bare ute etter å styrke sin egen makt, sier Egenæs.

Amnestys aktivister skal i nærmeste framtid arrangere 60 ”reiselivsstander” på gata hvor de skal invitere med seg publikum i hver minste lille krok av landet på en uspesifisert reise. 500 aktivister skal i sving for å samle inn 50 000 underskrifter for fire enkeltpersoner fra Russland, Pakistan og Egypt som alle har vært utsatt for grove menneskerettighetsbrudd legitimert som anti-terrortiltak (les mer på www.amnesty.no/forsvunnet). 

- Når vi målene vi har satt oss er det rekord og vi forventer at det vil legge press på pakistanske, egyptiske, russiske og amerikanske myndigheter, sier Egenæs.

Teknologisk nyvinning på http://www.uspesifisert.no/

Parallelt med gateaktivismen lanserte Amnesty samme dag en banebrytende nettkampanje, som integrerer nett, film, mobiltelefoni og SMS på en måte som ingen har gjort tidligere. Handlingen er lagt til Egypt. Publikum møter en gammel kjenning på en kafé, men midt i samtalen blir han brutalt arrestert og ført til en mørk celle.

- I løpet av filmen blir du oppringt, samtalen du mottar starter med navnet ditt og du blir en del av handlingen i filmen. Vi håper så mange som mulig vil benytte seg av denne muligheten til å få en litt annerledes opplevelse, sier Egenæs. Målet med kampanjen er å samle underskrifter for de fire personene som sitter fengslet og rekruttere medlemmer til Amnestys SMS-nettverk. Dette nettverket består i dag av i underkant av 70 000 aktivister og er Amnestys mest effektive nettverk for å stoppe menneskerettighetsbrudd.

- På http://www.uspesifisert.no/ ønsker vi å skape en nærhet til problematikken ved å la publikum bli personlig kjent med et av ofrene for menneskerettighetsbrudd av denne typen. Siden våren 2009 har vi jobbet aktivt med å etablere oss i sosiale medier, og vi er veldig fornøyd med at vi nå har en kampanje som integrerer mange kommunikasjonsarenaer. 12 000 har allerede vært med på en uspesifisert reise og nå håper vi på stor spredning av nettkampanjen på Facebook, Twitter og andre sosiale medier, avslutter Egenæs.

Samarbeidspartnere

Kikkut reklamebyrå har vært ansvarlige for utviklingen av nettkampanjen. De har samarbeidet med Anorak, Kandidat, Verdens Sterkeste Mann, Good Morning, Story Line og Geirmund Tangvik Simonsen.

Legg igjen kommentar